Thursday, December 12, 2013

Konvo Siri 5 : Afghanistan vs Najwa Latif Afrika Selatan +++

   Terlambat sikit nak update entry Konvo siri 5.Hari ni aku ke sekolah.Check cuti-cuti aku takut-takut ada yang tersilap atau tak lulus.Maklumlah, tahun ni banyak sungguh aku ambik cuti.Cerita pasal cuti ni, ada perkara aku nak cerita pasal office staff tempat aku mengajar.Tapi cerita di entry lain ye.Entry kali ni aku nak sambung pasal international visit aku ke pelbagai negara dunia.Sambil-sambil tu, aku tunjuk gambar supaya lebih menarik.Pictures speak louder than words.Cewah!!!!

   
   Semasa aku tiba di booth ni, aku ingatkan model berdua tu orang Mongolia.Ada iras-iras.Tapi rupa-rupanya orang Malaysia serupa macam aku.Cuma posing pakai pakaian orang Afghanistan.First time aku tengok lelaki pakai pakaian ni semasa orang ramai berpusu-pusu keluar dari dewan selepas konvo.Handsome.Nampak segak.Sebijik macam Azlee Khairi Mr Arrogant.Rupa-rupanya itulah pakaian tradisi orang Afghanistan.yang biasa kita tengok pakai serban dengan baju comot + lusuh.Cuba tengok perisai tu.Macam perisai dalam Gladiator pulak.



Cuba tengok pedang tu.Ingatkan orang Syria je suka guna pedang.Rupanya orang Afghanistan pun suka juga.Patutlah dia orang asyik berperang je.



Eeh!Semua entry siri konvo aku ada Cik abang baju merah ni.Orang Afghanistan juga ke?
Krik!Krik!

   Apa yang aku perhatikan, petugas di booth Afghanistan ni English dia orang tunggang-langgang.Tapi tetap ada effort nak bercakap.Ada sorang tu, baru sebulan di Malaysia.Semasa di Afghanistan, tak pernah belajar English.Sampai Malaysia baru mula belajar.Tapi dah boleh speaking walau pun agak tebal bunyi Afghanistan.Plus kamus ada di tangan untuk membantu.Tapi, setengah-setengah anak murid aku, belajar tadika dari dalam perut tapi dah form 5 pun tak yakin guna English.Suruh bawak kamus?Hampeh!Baik dia orang bawak novel Playboy itu Suami Aku!Bila exam, hancuss!


Suka beno enterframe, bang!

   Semasa international visit aku ni, di setiap booth, aku sempat tanyakan tentang sistem pendidikan mereka.Rata-rata aku boleh buat kesimpulan yang budak Malaysialah yang paling beruntung.Nak tak nak je cari ilmu sejak dari hisap puting lagi.Contohnya di Indonesia, baru-baru ni je dia orang dilanda demam speaking London.Kalau orang kampung jangan harap dapat peluang belajar di tadika dll.Di Afghanistan apatah lagi.Lebih-lebih lagi kalau kita perempuan.



   Siapa pulak anak dara hitam manis yang tersenyum manis tu?Sebelum aku sampai di tempat tak de booth ni, anak dara baju biru tu sempat main gitar ala-ala Najwa Latif, menyanyi untuk budak-budak kecik.Pandai dia layan budak-budak.Lepas tu, dia cerita pasal seni mewarna botol dengan design negara mereka.Tak salah tekaan aku yang dia orang ni dari Afrika Selatan.Teringat cerita Kehinde karya Buche Emecheta ( Lupa lak ejaan sebenar.Betul ke tak tu)



   Oh ya!Lupa pulak aku.Sebelum terpesona dengar suara Najwa Latif versi Afrika Selatan, aku sempat singgah ke booth Algeria.Gambar di atas tu adalah gambar kus kus dalam pengukus ( ikut rentak pulak) Selalu tengok dalam ASTRO channel TLC.Pernah makan kus kus?


   Inilah booth Algeria.Tapi anak dara comey dua orang tu orang Malaysia.Saja posing dengan baju tradisional orang Algeria.Petugas yang beri penerangan tu, tak berapa nak senyum tapi maklumat diberi cukup lengkap.Agak memang budaya dia orang susah nak sneyum kot!Maklumlah, masalah banyak.Orang kita, jangankan senyum, gelak tak ingat dunia lagi-lagi kalau tengok Sepahtu.(Aku senyum je. Krik.Krik)


   Lain-lain negara yang aku lawati adalah Singapura,Brunei, Nigeria, Sri Lanka, India, Bangladesh, Somalia (kalau tak silap) dan Mesir.Tapi tak sempat spend time lebih-lebih kerana dah tak larat nak jalan.Booth Singapura 100% identiti Cina.Merah je!Booth Brunei lebih kurang kita je.Nigeria dah selalu aku tengok di TV.Begitu juga dengan Bangladesh dan India.(Aku peminat no.2 Shah Rukh Khan.Peminat no.1 namanya Stiwee. Hehehe) Semasa lawatan ni aku dengar bukan main sedih lagu yang dimainkan tapi merdu bukan main.Oh ya.Gambo di atas tu orang Malaysia juga.Saja posing pakai pakaian firaun ( kot) dan pakaian lelaki Mesir.Yang jadi firaun tu patutnya bukak baju.Baru jadi.Hehehehe.

    Oklah.Cukuplah konvo siri 5 aku kali ini.Aku akan sambung lagi dengan Konvo siri 6 esok.Kemudian, aku nak buat entry tribute untuk beberapa insan terpilih yang banyak membantu aku semasa aku sakit.Jumpa lagi.


* BERSAMBUNG*

p/s: Hari ni aku dapat hadiah special dari Vietnam.


    

0 comments:

Post a Comment