Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Saturday, December 14, 2013

Konvo Siri 6 : Graduan Berbulu

   Untuk entry Konvo siri 6 @ akhir ni, aku nak cerita pasal Malaysia pulak.Aku rasa beruntung lahir di Malaysia yang aman damai ni.Biar di ceruk mana kita tinggal, sentiasa ada peluang bagi sesiapa je untuk menuntut ilmu di menara gading.Tak kiralah sama ada swasta atau awam.Bila tamat belajar pulak, biar siapa pun kita, sama ada bertaraf datuk, datin atau sekadar orang kampung biasa, pihak ibu bapa atau waris tetap berpeluang meraikan anak-anak yang tercinta.

   Semasa zaman aku dulu, untuk meraikan anak-anak yang tamat belajar, tidaklah semeriah sekarang.Setakat bergambar tu biasalah.Tapi zaman sekarang, bukan main hebat.Jambangan bunga berlambak-lambak.Bukan setakat jambangan biasa, tapi ditambah jugak dengan soft toys pelbagai bentuk dan coklat.Harga setiap jambangan tu pulak bukan murah.Tu belum masuk bawak anak-anak yang konvo pergi makan ke tempat-tempat 'ada kelas'.Kalau ibu bapa mampu, alhamdulillah tapi kalau tak mampu, aku harap anak-anak boleh faham.

   Cerita pasal soft toys atau orang kita suka  panggil 'Teddy bear' walau pun ia bukanlah seekor 'bear'( contohnya giraffe ), aku teringat ada satu teddy bear besar bapok yang didukung oleh seseorang.Kalau yang kecik pun dah RM30, bayangkan yang saiz besar gedabak tu.Berapa ratuslah agaknya.Banyak betul duit orang kita kan?



Inilah contoh teddy bear besar gedabak @ graduan berbulu yang aku nampak.Yang ini ok lagi sebab orang muda yang bawak, tapi ada sorang tu aku tengok dah pakcik tua dah.Kesian orang tua tu terketar-ketar naik tangga bawak graduan berbulu.Ituah tanda kasih sayang untuk anak-anak.Kan?


  Ini pun tanda kasih sayang emak ayah pada anak.Bukan dekat kena jalan keluar dewan tau!Jadi aku harap, anak-anak yang diraikan, takkan lupakan jasa ibu, ayah dan juga guru.Jangan lupa tu!


* TAMAT*


0 comments:

Let's have a break!