Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Monday, February 10, 2014

Cara masak boren.

   Kepada mereka yang bertanya, sekarang aku ceritakan apa itu boren dan bagaimana nak memasaknya.Sebelum tu, kita kenali dulu rupa boren tu ye



   Inilah dia rupa boren.Boren ni adalah sikit-sikit macam abalone tapi boren tak de shell.Waktu sesuai ditangkap ialah semasa air surut di kawasan pantai berlumpur.Nak tangkap boren ni kena cekap kerana kalau lambat, ia akan segera 'masuk' ke dalam lumpur.20 tahun dulu saiz yang biasa ayah ambil adalah sebesar pinggan tetapi sekarang ni cuma tinggal saiz kuih donut je.

   Cara menyediakannya, sebelum dimasak, kena cuci bersih-bersih.Kikiskan lendir atau pasir yang melekat.Kemudian direbus sampai saiznya kecut.Kalau asal saiz pinggan, bila dah direbus, saiznya adalah besar donut.Kemudian kikis dan cuci lagi hingga betul-etul bersih.Bila dah pasti cukup bersih, bolehlah dimasak ikut suka kita masak seafood yang lain.Rasanya lazat bagi mereka yang sukakan tiram.Manis dan sangat sedap.Andrew Zimmern mesti suka kerana boren ni bizarre.Ada sesiapa pernah cuba?
.

1 comments:

Syazana Zainn said...

tak pernah makan
dan ini pertama kali tengok



Let's have a break!