Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Monday, November 19, 2012

Majlis kahwin orang Johor 1

   Seperti yang dijanji semalam, aku akan sambung tentang adat perkahwinan di Johor terutama di kalangan orang Jawa.Biasanya majlis dibuat secara rewang atau gotong-royong.Jiran terdekat dan saudara mara akan mula sibuk rewang, 3,4 hari sebelum majlis.Kalau yang lelaki, sibuk dirikan khemah dan sebagainya.Manakala yang perempuan, sibuk buat kuih-muih contohnya inti kuih koci, buat rempeyek, buat bahulu, kuih wajik kerisik dan macam-macam lagi.


Inti koci yang dibuat daripada kelapa parut dan gula merah atau gula melaka.


Inilah rupa wajik kerisik

   Sehari sebelum majlis, makin ramailah yang rewang.Kali ni, orang perempuan mula sibuk dari jam 10 pagi lagi.Kerja-kerja yang biasa dibuat, contohnya mengupas bawang merah, bawang putih, halia, nenas, timun, lobak, lada, kunyit, lengkuas dan sebagainya.Kadang-kadang, masa ni juga ada yang sibuk buat bunga rampai untuk buah tangan kalau ada majlis berkhatam AlQuran.Selain daripada itu, masa ni juga ada yang sibuk membungkus telur atau lain-lain buah tangan untuk tetamu.Kalau dulu-dulu, telur tu dicelup pewarna merah je.Tak pun, dibungkus dengan kertas tisu lap tangan dan dibuat jadi macam bakul.Tapi zaman sekarang macam-macam gaya!


Seronoknya dapat telur zaman kecik-kecik dulu.
Yang berbungkus dengan daun pisang tu, pulut kuning.


Rupa telur dibungkus tisu

   Masa rewang ini jugalah, keledek rebus akan dilenyek dan diuli setelah dicampur tepung pulut dan tepung gandum untuk membuat kuih koci.Aku paling suka bab buat kuih koci ni.Seronok je tengok kuih koci yang dah siap dibungkus.Semua tu perlu kemahiran tau.Kalau tak, daun pisang tu koyak.Selain kuih koci, kalau ikut adat dulu-dulu, kuih bongko pun ada.Kuih bongko ni dibuat daripada tepung beras, santan, gula dan pisang.Kemudian dibungkus.




   Kalau orang Jawa, time merewang tu memang perut kenyanglah.Selain kuih-muih kering, koci, bongko, wajik kerisik, wajik biasa, bahulu dan sebagainya, time tengah hari, memang disediakan makan tengah hari.Menu popular adalah nangka muda masak lemak, sayur keladi masak lemak atau sayur pisang masak lemak.Dihidang dengan ikan dumi atau ikan tali goreng.Tambah dengan sambal belacan dan masak ungkep hati dan pedal atau kari kaki ayam.Memang seleralah.Lepas makan, balik jap untuk solat zohor kemudian sambung semula sampailah ke petang.

   Rewang time petang, biasanya dah tak banyak sangat kerja.Cuma borak-borak meriahkan majlis sambil kunyah-kunyah kuih.Kalau tak cukup apa-apa, time nilah baru buat.Sebelum balik, dihidangkan lagi makan berat.Kira untuk makan malamlah.Lauk lebih kurang lauk tengah hari tapi biasanya ditambah dengan ikan goreng atau sambal goreng ( sambal ni sebenarnya bukan sambal tapi campuran pelbagai jenis sayur, tempe dan tahu yang dimasak kering dengan sedikit santan).Kiranya balik merewang, memang perut dah kenyang.Tapi ni adat orang jawa di tempat aku.Orang melayu kampung sebelah, takde kuih-muih dan makan berat tapi yang datang menolong dihidang dengan roti jala.

BERSAMBUNG

3 comments:

hnahdy said...

semua xpernah tengok.huhu.yang telur balut tisu tu baguslah. bukan jimat.

syiela said...

kreatif la... telur balut tisu sungguh ekonomi kan

Ratu Hatiku said...

hehe..tau nie semua sbb sya pun org johor..hidup org Johor! :D

Let's have a break!