Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Monday, June 17, 2013

Mulianya budi pekerti!

   Dah lama nak kongsi pengalaman ni tapi asyik sibuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuk memanjang!Tapi kena kongsi juga.Benda ni kecik je tapi menjadi persoalan di benak aku.Ceritanya begini……
   Setiap kali peperiksaan, kami, guru-guru memanglah kena edar kertas soalanlah, kertas jawapan dan juga benang untuk ikat kertas jawapan kalau perlu.Semasa mengedar benda-benda tu pada setiap pelajar, mesti anak-anak murid aku tu ucapkan terima kasih atau kalau tak pun sekadar senyum dan angguk sebagai tanda terima kasih.
   Tapi, bila sampai ke meja pelajar yang baru berpindah dari sekolah lain, jangankan ucapkan terima kasih atau pun angguk kepala tanda terima kasih, senyum atau angkat kepada pun tidak!Ada sorang tu aku tanya buat donnooooo je.Hangin betul!Nak je aku tarik telinga tapi mana boleh sentuh anak murid?Salah besar!J adi sabar jelah.Nasib baik anak-anak murid aku yang lain pandai sejukkan hati aku.tak kiralah yang melayu, india atau iban.Tu yang aku sayang anak murid aku tu!

   Oh ya!Soalnya sekarang, adakah budaya di sekolah aku yang membentuk sikap mulia anak-anak murid aku tu

2 comments:

baby comel said...

Cikgu ni dah sama dgn mak bapak. Seharusnya kita hormat guru2 kita. Yg tua dihormati, yg muda disayangi.. kan

Lydia Miza said...

Mungkin juga budaya sek sis kot, jadinya mereka dah terbiasa menghormati guru. Jentik je sis telinga budak tu. ciss

Let's have a break!