Thursday, August 21, 2014

Cara tuntut bonus RM3k

Pemberian bonus tu macam mana proses pembayarannya ya?

   Soalan di atas ditanyakan oleh seseorang selepas aku menulis entry tentang imbuhan yang aku anggap bonus hujung tahun kerana lulus CPT atau Cambridge Placement Test baru-baru ini.Dengan kata lain, bukan bonus yang diterima oleh semua guru.Yang layak mendapat imbuhan RM3k ialah mereka yang lulus dengan C1 ( Effective Profiency ) dan C2 (Mastery) mendapat RM5k.

   Dengan kata lain, mereka yang terlibat dan layak adalah guru Bahasa Inggeris yang menduduki peperiksaan tersebut dan mendapat C1 atau C2 saja.Proses pembayaran adalah dengan mencetak keputusan peperiksaan dan borang menuntut imbuhan di web berkaitan.Isi borang dan sahkan keputusan kemudian pihak sekolah akan proceed ke PPD setelah semua dokumen yang dikehendaki lengkap.Ia lebih sebagai insentif bagi guru-guru yang berkenaan.Bagi aku ia umpama bonus kerana tambahan pendapatan yang diberi atau diterima tanpa diduga.Dengan kata lain, semasa kami menduduki peperiksaan tersebut, takde dijanjikan dengan apa-apa insentif.Hanya sekadar memenuhi tuntutan kerja kerana kami 'yang menurut perintah'. Untuk maklumat lanjut, sila rujuk entry aku ni ye atau rujuk Pejabat Pelajaran Daerah masing-masing.


Anak buah aku si Adib Comel dengan bonus babahnya, buah mangga besar gajah.
Bonus juga tu!



0 comments:

Post a Comment