Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Sunday, July 10, 2011

Jering puteri mandi.Sedap tak?

    Aku pernah tinggal di Terengganu selama 3 tahun.Macam-macam makanan aku pernah rasa.Telur penyu sedapnya!!!!, kerabu sare, rojak kateh, berangan hutan, budu buatan kampung yang sangat lazat, dodol dalam daun nipah, bahulu beras, nekbat, dan entah macam-macam jenis lagi.Tapi aku tak pernah tau pulak jering Puteri Mandi.

   Baru je aku tengok di Buletin Utama TV3, jering tu boleh dibuat seperti Puteri Mandi, kuih yang lazat tu.Mula-mula, jering yang dah bogel dibuang kulitnya tu, direbus antara 8 hingga 14 jam.Mak datuk!Punyalah lama!Inilah salah satu bukti menunjukkan betapa orang-orang dahulu mempunyai kesabaran yang amat tinggi.Aku baru rebus kacang hijau nak buat bubur pun lima,enam kali terjenguk-jenguk sebab tak sabar.

   Lepas direbus, ditoskan airnya dan dah pun siap.Boleh dimakan dengan kelapa parut.Bab buat jering jadi Puteri mandi tu tak pulak ditunjuk.Cuma tunjuk jering tu dalam plastik je.Pakcik yang diinterview tu kata, jering ni baik untuk kesihatan sebab lepas makan jering, kita senang buang air.(Itu yang aku fahamlah).

   Jika ada sesiapa yang ada pengalaman tentang jering direbus tu, bolehlah kongsi dengan aku ye?Teringin pulak nak cuba!Tak salahkan?



Macam ni lah lebih kurang rupa jering rebus tu.
(Alamak!Lupa nak ambik url gambar ni nak letak cerdit)



Ops!Salah pulak.Yang ini puteri tengah mandi!
Tak baik tengok!



Ni ke rupa Puteri Mandi?
(Gambar milik atentinkerbell.blogspot.com )


7 comments:

Nurul Jannah said...

saya kalau makan jering kompem cherry berry..huhu

Bluewendy said...

uihh sedap nye kuih..tapi tak sker makan jering....;)

syrupmasin said...

errr..jering tuh yg bao2 busuk sikit tuh kan bile makan??

kpah k-poh said...

kat kelantan pun ada jering rebus makan dgn kelapa ni..tapi memang ler lama nak rebusnya...sampai jering tu lembut dan hilang rasa jering asal..garenti tak busuk punya tau...sedap you..heee..
p/s..tips nak rebus kcg hijau bg cepat empuk ialah..rebus dgn rice cooker..pastu letak minyak masak satu senduk kecik...

Khairil said...

puteri mandi tak pernah rasa...tgk nampak sedap...

dd.hasnidar said...

jering rebusss?
pehh.teringat plak penah makan masa kecik kecik dulu kt kampung.cicah plak dengan kelapa & gula.mmg best lah!

pernah makan bijik cempedak rebus?haaa,yang tu pn sedap.makan ngan kelapa jugak..

Jendela Hati said...

jering kena pandai masak kompom tak de bau kat toilet hehehe

Let's have a break!