Monday, September 17, 2012

Sedapnya siput!

Aku suka makan siput.
Tapi bukanlah siput babi.
Ada yang suka makan siput tak?
Cuba tengok antara gambar-gambar siput dan juga hidupan laut yang biasa kita makan.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Kata tuan punya gambar, siput ni, di Sabah, dipanggil kahanga.
Tapi di kampung aku dipanggil gonggong.
Inilah the best siput also seafood in the world.
Andrew Zimmern si botak Bizarre Food pun kata macam tu.
Tapi dah berzaman aku tak jumpa siput ni iaitu sejak berpindah ke tempat baru,
gara-gara pembangunan.

-
-
-
-
-
-
-
-

Yang ni tak pernah makan.Tak de kat Johor kot.
Apa nama siput ni ye?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Yang ni namanya mentarang, kan?
Pun tak pernah rasa.

Sedap tak Cik Lina?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Ni apa pulak?
jap, gi tanya tuan gambar.
-
-
Ooo.... Inilah siput buluh atau pepahat atau ambal. Baru tau.
Resipi nak masak, ada kat SINI.
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Siput ni kira popular sebab ada kat pasar.
Boleh tahan sedap.
kepah ke ni?
Tau makan je tak tau nama.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Siput sedut? Ala... semua orang tau.
Tapi, kata ayah, ada 2 jenis siput sedut iaitu siput serai dan siput mata merah.
Aku tau 'sedut' je.
Gambar ni En.Mat Gebu Tiffin Biru punya.
Nak resipi pun boleh.Tanya je En.Mat.
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Siput kima ni susah nak dapat.Saiz dia besar.
Dapat sekor dah cukup buat lauk.

Jenis siput-siput lain, termasuklah kerang, lokan,kupang, ketepe, tiram dan lain-lain.
Ada masa, nanti aku google share gambar.

Oklah.Apa lagi?
Jom gi pasar cari siput! 


5 comments:

Aimacomel said...

mcm2 jenis siput ada eh. saya tak pernah makan siput sbb xreti makan yg ada cengkerang ni.. cuma ketam je makan

nursuriani said...

suka! pernah makan tapiiiii huhuhuhu saya tak leh makan siput!!! hukhukhukhuk alregik tensen!

Cikrosecute said...

Siput buloh baru makan bulan lepas sedap jugak...

GOMI JUNG said...

tak suka makan siput
_____
leceh giler .
kadang2 termakan anak siput .
eeeuuwwww !!!!

MulutPayau said...

dalam banyk2 tu..siput sedut jerr yg akak pernah makan.....memang sedap..

Post a Comment