Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Monday, February 10, 2014

Cara masak beliung.

   Beliung boleh dimakan?Ha... Jangan terkejut.Beliung banyak jenis beliung.Bukan setakat beliung yang dalam google tu atau puting beliung jeTapi ada sejenis lagi beliung yang boleh dimakan iaitu 'beliung jenis seafood'.Beliung ni akan-akan kupang tapi ia leper dan saiznya lebih besar.Kupang dikomersilkan tapi beliung ni cuma orang kampung je yang tau.Ok.Sebelum tu kita berkenalan dulu dengan beliung.


Yang ini beliung dari Cik Googe.Sejenis alat pertukangan kot.Aku pun tak pasti.


Yang ini pulak, puting beliung.Adik-beradik dengan tornado, kot.Aku pernah nampak semasa berdiri di pantai Kg Rhu Muda, Marang, Terengganu semasa aku tinggal di Terengganu dulu.Tapi, jaraknya jauh iaitu di laut.



   Ha...yang inilah baru bintang kita kali ini iaitu 'beliung sejenis seafood'.Ia dinamakan beliung sebab rupa shellnya macam beliung.Saiznya sebesar sekeping pizza .Cara nak tangkap, kenalah ke pantai yang berlumpur semasa air surut.Kedudukannya menegak di dalam lumpur.

   Cara nak masak, macam masak kupang tu cuma saiznya je yang besar.Rasanya, kalau bahagian 'otot' yang melekat tu memang sedap tapi bahagian lain tu tak berapalah sangat.Kalau boren atau tiram aku beri 5 bintang, beliung ni aku beri dua je.Kira bolehlah..... Ada sesiapa pernah cuba?

2 comments:

PrincessAyuni said...

beliung yg seafood tu cm seram jee...huhu. xpndai mkn aptah lg kerang..hee

Cik Anis said...

baru dengar ni...

Let's have a break!