Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Saturday, December 8, 2012

Petua cantikkan rambut.

   Tiba-tiba aku teringat 'aku' dulu-dulu.'Aku' dulu-dulu seorang yang sangat setia pada petua orang tua-tua.Macam-macam petua terutama petua kecantikan yang aku ikut.Maklumlah, masa tu mana ada blog!Banyaklah masa aku nak melayan petua.Tambah pulak, tinggal jauh di kampung.Nak beli apa-apa kena ke pekan yang agak jauhlah juga.Walau pun sebenarnya dekat sebab zaman dulu mana ada kereta ke bas ke teksi.

   Antara petua yang sangat setia aku buat adalah melebatkan rambut.Sebenarnya bila ikut petua ni, rambut bukan setakat jadi lebat, tetapi juga lembut, berkilat, bermaya , tak de kelemumur dan juga melambatkan uban.Buktinya, dalam umur masuk 4 series ni , rambut aku masih macam rambut Raja Ema zaman dulu-dulu!Hahaha!!!

   Petuanya senang je.Ambik daun bunga raya yang tua.Nak tau tua ke tak, tak payah tanya berapa umur pokok tu tapi cukup dengan ambik daun yang paling pangkal, yang hitam pekat berkilat.Ambiklah dalam 10 helai ke.Kemudian, ambik segayung air.(Gayung ni kalau di Terengganu orang kata 'cebok' tapi kat Johor, 'cebok' tu lain pulak maknanya)Next step, ramas daun tadi sampai keluar lendirnya.


   Bila dah keluar lendir tu, basahkan rambut kemudian lumurkan air ramasan tu di kepala.Gonyoh-gonyohkan sikit kepala tu bagi air daun bunga raya tu meresap elok.Bungkus dengan tuala lembab dalam setengah jam.Nak sejam pun boleh.Kemudian, bila dah cukup tempoh, cuci kepala bersih-bersih.Buatlah seminggu sekali ke.Dengan izin Allah, rambut kita akan lebat dan berkilat.Yang paling penting, sejuk je kepala tu.

   Kalau tak de daun bunga raya, jangan risau.Tak payah susah keluar masuk kampung cari.Ganti je dengan daun rambutan dan buat dengan cara yang sama.Kalau pokok rambutan pun tak de, guna daun lidah buaya atau aloe vera.Ok juga.Kalau tak de juga, tebang pokok pisang dah tu buat lubang di pangkal batang pisang yang tinggal tu.Biar 2,3 jam sampai keluar air di batang pisang tu.Kemudian, lumur atas kepala dan ikut cara yang sama.

   Kalau tak de juga?Alah... banyak songeh pulakTijah!Cari je daun sup atau daun saderi.Buat cara yang sama.Pun boleh juga.Malas nak pegi beli?Hampeh betul!Cari jelah syampu Rejoice.Habis cerita.Kalau tak de juga, lumur je clorox garenti uban tak tumbuh.Macam mana?Ada berani?


Lihatlah rambutku!
Cantik kan?

4 comments:

luqman zakaria said...

haha..seriously entry nih kelakar..tp insyaallah nnti nk terailah..hehe

Steffany Daph said...

nak guna ur petua nanti :D utk my rambut. hehe,kita prmpn kan syg rambut.

Belalang hijau Perisik said...

owh payah tanya pokok tu dulu ke daun tu tua ke x? huhuhu

nurul said...

haha guna clorox confirm terus shinning... coz dah gugur semua rambut :P

Let's have a break!