Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Sunday, September 21, 2014

Cara sediakan ayam kampung.

   Ada orang geli nak makan ayam kampung.Tapi, kalau kena caranya, ayam kampung sedap tau.Ada yang kata tak tau macam mana nak bersihkan.Jadi, aku nak kongsi pengalaman sediakan ayam kampung.Yang penting ingin nak cuba dan tak malas + sedia terima cabaran.Aka-ala Fear Factor gitu.Jom belajar.



Pertama, kena tangkap ayam.


Kedua, kena sembelih ayam.



Ketiga, tunggu ayam hingga betul-betul mati.
Lepas tu, tebuk bahagian perut untuk keluarkan organ dalaman seperti hati, jantung, pedal dan usus.Jangan lupa buang temboloknya tau.



Keempat, didihkan air dan celur ayam supaya senang tanggal bulu-bulunya.
Kalau dekat dengan tempat proses ayam, tumpang buang bulu pun boleh.Balik, dah togel dah.Tapi tak de thrill lah.



Kelima, lepas celur beberapa minit, cabut bulu ayam tu sampai bersih.



Keenam, bakar sekejap atas api untuk hilangkan bulu-bulu yang halus tu.



Ketujuh, potong ikut suka.Sebelum dimasak, kalau nak empuk, rebuslah dulu.



Ha.... Ini organ dalaman iaitu usus ( ada berani?) dan hati.

Selamat mencuba.

3 comments:

Diana Rashid said...

tak pernah makan organ dalaman ayam kampung,.biasa makan daging nye aje..kalau balik kampung ayah mertua aakak mesti akan sembelihayam kampung dan itik..memang sedap..

monalita mansor said...

buat masak lomak cili api ni...amboi mak...

ctpayong said...

assalam.

kalau ayam kampong beli kakCT makan. kalau sendiri bela memang #sedih nak jamah. pelikkan tapi benar. kalau kena cara, rendang nogori ayam kampong confirm hingga menjilat jari.

resepi will be display in next entry (tetiba nak speaking london pulak)

Let's have a break!