Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, November 30, 2010

Tepi!Jangan lindung!

Cahaya apa tu?Ooo....matahari!

"Tepi! Jangan lindung!"
"Tu kita punya"

   Dan berlarilah aku ke arah cahaya matahari.Dulu, semasa aku kecil, rumahku adalah rumah kampung berdinding papan.Atapnya aku lupa tapi mungkin atap zink.Oleh kerana rumah kampung, adatlah jika ada lubang-lubang halus yang dapat ditembusi oleh cahaya matahari.

   Zaman kecilku dulu, manalah ada mainan-mainan canggih dalam rumah seperti anak-anak sekarang.Mainan kami anak-anak kampung adalah pondok-pondok, teng-teng, belon acah atau sepak yem.Oleh kerana aku tidak dibenarkan oleh emak untuk bermain lama-lama di luar, maka mainan dalaman menjadi pilihan.Ada bermacam-macam permainan dalaman aku dulu-dulu.Tetapi buat kali ini aku ingin menceritakan tentang permainan tangkap cahaya matahari.

   Berbalik pada atap rumah yang ditembusi sinaran matahari, maka akan terbentuklah bulatan-bulatan cahaya di atas lantai rumah.Berulang kali aku cuba menangkap cahaya dengan tanganku namun ajaibnya ku fikir waktu itu bulatan cahaya akan muncul kembali atas tanganku.Konsep cahaya dan sains tak aku ketahui maklumlah sekolah tadika pun belum aku hadiri.Hingga berpeluh-peluh aku mengejar cahaya berjam-jam lamanya namun cahaya tak mampu ku tangkap jua.

   Kini, bila ku kenang, anak-anak zaman sekarang, dunia mereka seluas lautan.Terokalah apa saja asalkan ilmu dapat dipelajari.Itulah hasil pembangunan negara.   

6 comments:

Cik SHiNJU said...

Salam ziarah..
Zaman dah jauh berubah kan..
Mainan2 kita dahulu dh x dikenali bdk2 zaman skrg... :)

Sarmila Sahak said...

Alamak, sakit mata tengok matahari tu... :)

Yan said...

ingat kat umah arwah nenek pakai atap je.. Sejuk bila malam.

rieyana ynn said...

singah sini jap...;d

nora said...

zaman dah berubah (tetiba rasa cm dah tua hehehehe)

Miss Yaty said...

isk..memang zaman dah berubah tapi pape pun kita kena rajin bersyukur..betul tak?

Let's have a break!