Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, February 21, 2012

Aku gilakan dia balik.Salahkah?

   Dulu aku pernah gilakan dia.Tak kiralah sama ada pagi, petang atau malam.Dia mesti bersama aku.Tapi aku diberitahu, dari segi hukum, tak baik aku terus bersama dengannya.Hukumnya  bukan haram, iaitu hanya makruh.Tetapi kalau makruh maknanya Allah tak suka.Wallaualam!Jadi dah agak lama juga aku tinggalkan dia.



  Namun, hari Ahad yang lepas, aku terbaca satu rencana tentang Profesor Diraja Ungku Aziz.Umurnya dah pun 90 tahun tapi masih gagah menulis dan terus kaya dengan ilmu dan ilham.Bila ditanya apakah rahsianya, beliau memberitahu kerana cintanya pada dia; dia yang sama yang telah lama aku tinggalkan.Jadi, aku rasa aku patut gilakan dia balik.Tak salah kan?Mana tahu dengan kuasa Allah, aku boleh menjadi seorang yang sangat berilmu dan bijak seperti Profesor Diraja Ungku Aziz.Jadi, hari ini aku start makan dia balik time makan tengah hari.....

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

... bawang besar

-
-
-
-
-

... atau pun jenis yang ini kerana kedua-dua sedap dimakan dengan nasi!

   Aku tahu lepas makan bawang ni, mulut dan nafas pasti rasa tak selesa dan berbau.Jadi aku amalkan petua yang aku jumpa di mana entah, aku pun dah lupa iaitu, lepas makan berulamkan bawang ni, makanlah roti putih satu dua keping atau pun 'kemam' gula pasir agak-agak sesudu hingga gula tu cair sendiri dalam mulut.

Apa?Tak de kelas makan bawang?
Profesor Diraja Ungku Aziz pun tak kisah pasal kelas kerana besarnya faedah makan bawang tu.

p/s: Okla.
Aku nak sambung buat beg duit felt Mickey  Mouse aku dulu.
Daa!

2 comments:

Telor Power said...

aku juga nak cuba lah....mana tahu kan. yg penting cuba dahulu

Citarasa Rinduan said...

peberat ayu mmg ulam bawang..

kata kawan ayu.. tak elok makan benda2 y berbau2..
bukan sunah nabi

tapi, y ayu tau.. mmg bawang banyak khasiatnya

kita bt y terbaik untuk diri kita udahlah kan?

Let's have a break!