Sunday, January 2, 2011

RM756!Wow!

   RM756.00!Wow!Mahalnya!Bukan harga sepasang kasut kulit jenama terkenal atau beg tangan artis atau selebriti.Bukan juga harga telefon mudah alih.Tetapi RM756.oo itu adalah bayaran persekolahan untuk seorang anak yang baru mula belajar di tadika!

    RM74 + Rm153 iaitu bayaran tambahan pendaftaran tingkatan1 di sekolahku, ku sangkakan telah cukup mahal.Rupa-rupanya bayaran tadika pun tidak kurang mahalnya.Pilihan lain adalah tadika KEMAS namun kalau aku sendiri pun menjadi ibu, aku lebih rela berhabis asalkan anakku tidak hanya sekadar belajar ABC dan menyanyi.(opps!KEMAS pun bagus juga)


   Kebetulan semasa sesi pendaftaran, aku berjumpa dengan ibu bapa yang bercerita tentang budget yang mereka keluarkan.Wow!Cukup untuk belanja sebulan!RM5000!Itu tak termasuk belanja yang remeh temeh seperti alat-alat tulis, beg dan sebagainya.Itu belanja di sekolah kerajaan.Kalau sekolah swasta lainlah juga.Patutlah banyak pusat membeli belah yang sesak dengan ibu bapa yang menyediakan keperluan anak-anak.Cuma jangan jadi hamba anak sudahlah ya.


   Kesimpulannya, kepada semua bapa-bapa atau bakal-bakal bapa;bersedialah untuk mengeluarkan belanja buat anak-anak demi kecemerlangan mereka.Jangan hanya bangga mengaku bapa tapi tanggung jawab diabaikan.Akhir kata  Selamat kembai ke sekolah!


p.s: Belanja tu termasuklah seluar d**** dan baju d**** yang baru.


Bilalah aku dapat gi sekolah....
( Gambar Cik Google punya)

   

9 comments:

Unknown said...

betul tu..anak sedara pon dah masuk tadika..masa tu dia pergi Real Kids,, memang mahal la..tapi hasilnya bagus.. bulan2 kena bayar..

toyolkiut said...

sgala2 nya mahal skrg ni..
tmasuk la blanja anak yg d hantar kt pengasuh..

kpah k-poh Sharifahnor said...

belanja ikut kemampuan...

MOH KEMBARA said...

Salam Scarlett, hee mahalnya belanja sekolah skrang. Nasib Akak takder anak, ada pun anak tiri yg dah besor2, deme yg bagi akak duit, Alhamdulillah!

Asrul "iLham" Sany said...

nanti muncullah duit itu balik, rezeki anak2...lol

Azian Elias said...

Kalau private cam tu lah.. 3 anak almost RM11K kena spend. Hope anak2 jadi anak2 yang soleh.. INSYALLAH

Unknown said...

Kalau nak murah pergilah tadika Kemas.. tapi hasilnya tu tak pasti... huhuhu..

grOundnUt said...

mahal nyerr!sib bek lom ada anak lagi..ekekeke...anak kucing ada lah jugok...^^'

whitecappuccino said...

masuk tadika mahal drp masuk sekolah menengah!

Post a Comment