Saturday, October 30, 2010

"Cik, saya nak harga 2 CD bukan RM5!"




   " Assalamualaikum!"
( Siapa pula datang petang-petang ni)
"Cik, nak beli CD!Derma untuk sekolah saya Madrasah **** "
"Maaflah.Rumah Cik takde CD player.Cik sedekah duit jelah ye!"
"Boleh tapi cik sedekah ikut harga CD ni ye.Kalau boleh 2 CD"
(Pulak!Aku rasa macam nak bagi kaunseling je!)

   Dialog di atas baru saja berlalu kira-kira setengah jam yang lalu.Sewaktu aku sedang asyik menatap Cik Lenovo unguku, aku dengar seseorang memberi salam.Hujung-hujung minggu begini, ada-ada saja jurujual datang nak kenal.Terlupa pula aku untuk memasang mangga di pagarku.


   Bila ku jenguk, ku dapati seorang kanak-kanak lelaki berpakaian lusuh dengan songkok yang mungkin tak pernah berbasuh, berdiri betul-betul di depan pintu rumahku.Di tangannya terdapat sebuah beg dan beberapa keping CD.CD dan beg itu pun ku lihat agak lusuh.Selalunya kanak-kanak yang meminta sedekah atas nama berniaga atau derma begini ku temui di kedai-kedai.Namun hari ini sampai pula ke depan pintu.Ku jenguk keluar dan ku lihat di hujung jalan kira-kira 6 meter dari rumahku, tedapat sebuah kereta Honda,berplat K, berwarna putih.Seorang lelaki separuh umur lengkap bertali leher sedang sibuk bergayut di telefon.


"Emak ayah kat mana?"
"Kat kampung di Kelantan"
"Habis tu, datang dengan siapa ni?"
"Tu!Ustaz dalam kereta putih tu!"



   Tiba-tiba aku rasa marah!Senang-senang ustaz tu duduk dalam kereta berhawa dingin.Sedangkan sikecil yang belum tahu apa-apa dibiar meminta-minta.Begini ke contoh pendidikan agama yang sepatutnya!Atas alasan kegiatan kokurikulum,kononnya padahal terang-terang memeras tenaga kanak-kanak bawah usia! 

"Nah!Ni Cik sedekah untuk awak!"
"Cik, saya nak harga 2 CD bukan RM5!"
"What!Kurang ajar punya budak!Kita beri ikhlas, pandai pula memintak-mintak."
"Dah,tak kuasa aku layan!"

   Lalu aku tinggalkan si anak hingusan dengan mulut masih merungut-rungut.Kalau beginilah didikan 'ustaz' rosaklah agamaku, dihina oranglah bangsaku.

"Tuan Haji ( Menteri Besar Kelantan yang konon tinggi ilmunya )!Nasib kanak-kanak dari negeri Tuan Haji yang diperas tenaga beginilah patutnya Tuan Haji ambil peduli, bukan politik yng tak boleh dibawa mati"



1 comments:

Cik SHiNJU said...

Kesian bdk kecik xtau pape dh dikerah bkerja..

Post a Comment