Wednesday, October 20, 2010


   Gunakanlah bahasa kebangsaan kita
Marilah amalkan ramai-ramai
Bahasalah menyatukan kita semua
Yakinlah bahasa jiwa bangsa

   Itulah antara bait-bait lirik lagu yang ku dengar setiap kali sekolah menyambut Minggu Bahasa.Namun aku rasa terlalu sedikit anak-anak didikku yang benar-benar faham makna 'bahasa jiwa bangsa.' Aku perhatikan mereka lebih gemar menggunakan ' bahasa remaja ' yang terkadang susah aku fahami.Aku faham jiwa remaja namun jika hilang terus bahasa ibunda siapa yang akan rugi akhirnya?Sedangkan anak-anak bukan bumiputera semakin mendahului menguasai bahasa yang sama.Buktinya ramai anak didikku berbangsa Melayu gagal mendapat A tetapi anak didikku bukan bumiputera tersenyum bangga dengan A untuk Bahasa Melayu.Gurukah yang bersalah atau anak didikku tidak berbahasa ibunda di rumah?

   Aku tahu ramai anak didikku berbangsa Melayu yang berbakat dalam penulisan.Namun hilanglah seri dan tiadalah erti andai bahasa yang diguna hanya difahami sendiri?Apalah salah bila menulis menggunakan bahasa yang manis warisan nenek moyang agar peninggalan ditinggal makin disayang.Tiada guna guru bersengkang mata merancang program Minggu Bahasa kiranya tiada langsung rasa cinta akan kelangsungan bahasa ibunda.
Tak malukah anak-anakku bangsa Melayu andai teman-temanmu yang bertanda di dahi lebih mahir berpantun, bergurindam seloka?

   Benar, aku bukan guru bahasa ( Bahasa Melayu ) namun aku sayang bahasa ibundaku.Aku sedih hatiku perih melihat bahasaku yang indah dicincang lumat seolah luka dalam yang tidak terubat.Berbahasa Inggeris kalian tepis, berbahasa Melayu kalian menangis.Bahasa pilihan bahasa remaja yang entah apa-apa dan takkan mampu membawamu ke mana-mana.Gunakanlah bahasa kebangsaan kita ( tentunya Bahasa Melayu).Mudah-mudahan jiwa bangsa jati dirimu takkan pernah mati.Untuk ilmu, kau galilah khazanah Bahasa Inggeris namun jangan sesekali kau lupa bahasa ibunda.Mudah-mudahan anak bangsa kita tetap ada jati diri buat selama-lamanya.

1 comments:

Lan Bingka said...

kalau tengok pertandingan pidato antarabangsa bahasa melayu lagi terharu.. orang luar punya la sungguh2 belajar bahasa kita.. tapi anak2 kita tahu merosakkan je..

Post a Comment