Sunday, October 31, 2010

Hanya Allah yang tahu ....


" Rupanya masih ada insan berhati emas di muka bumi ini"
"Kenapa awak cakap macam tu?"
"Selama ni susah untuk saya percayakan orang.Saya sangka semua orang tak jujur"

   Kata orang teman di waktu senang, ramai tetapi teman di waktu susah mungkin payah ditemui.Maka aku juga bersetuju dengan seorang teman yang asalnya amat payah menaruh kepercayaan pada sesiapa.Biar apa pun masalah yang dihadapi, semuanya disimpan sendiri.Andai masalah itu umpama Merapi, telah lama ia memuntahkan lahar menyimbah bumi.

   Kata orang juga, Allah takkan pernah memberikan ujian kepada mana-mana hambaNya melainkan Dia tahu hambaNya mampu menghadapi ujian yang diberi.Namun, bagi mereka yang diuji, hanya Allah yang tahu bagaimana sakit dan derita di hati.Betapa hanya Dia yang tahu bukan mudah mengawal diri.Bukan mudah berkongsi masalah kerana tak ramai orang yang sanggup menyimpan amanah.

  Hatiku simpati pada rakan yang memerlukan.Biarpun aku pernah ditipu dek kerana lurusnya hatiku, aku takkan pernah serik.Jika teman yang ku bantu tak mampu membalas dengan ikhlas, insyaAllah ganjaran dariNya akan ku terima di akhirat sana.Hanya satu doaku, biar siapa pun mereka, penderitaan takkan menjadi milik mereka selamanya kerana hanya mereka yang pernah menderita tahu betapa sakitnya menanggung derita .

0 comments:

Post a Comment