Monday, October 25, 2010

Hatiku terluka lagi...

  " Kelas apa ni?"
"2***1,cikgu"
"Kelas ni kelas pandaikan jadi takkan tak tahu cara alih kerusi meja?"
"&*%^$"( Aku dan anak-anak didikku terkelu)
"Jangan diheret tapi angkat"
"Awak memalukan sekolah kerana buat bising"
*(&^%) (Aku dan anak didikku masih terkelu)

   Dialog di atas dipetik dari kejadian sebenar yang berlaku hari ini.Kejadian yang mengganggu emosiku dan mungkin juga emosi anak-anak didikku.Waktu itu, anak-anak didikku sedang tekun mengulangkaji pelajaran untuk peperiksaan.Waktu Pengawalan Guru itu ku isi sepenuhnya dengan membantu anak-anak didikku yang memerlukan bantuan.Sesi pengajaran secara personal atau ku gelar 'personal teaching' sedang ku jalankan dengan seorng anak didikku.Sementara anak-anakku yang lain mengulangkaji sendiri.

   Aku perasan sebelum itu, sebuah kelas tingkatan 1 yang kedudukannya bertentangan dengan kelas yang ku ajar, amat bising mengalahkan pasar.Tapi tak pula ku dengar bunyi seretan kerusi atau meja.Justeru, teguran ( atau sindiran ) yang diberi buat aku kecil hati.Anak-anak didikku apatah lagi.Bukan niatku untuk memuji, namun inilah kelas terbaik yang amat berdisiplin jadi mana mungkin anak-anak didikku berkelakuan begitu!

   Meskipun kejadian 'salah faham' itu berlaku petang tadi, emosiku masih tercalar hingga detik ini.Hatiku terluka yang tak tahu aku jelaskan bagaimana.Aku sedih meskipun orang lain menganggapnya remeh.Ku harap, anak-anak didikku emosinya takkan terus terganggu.Entah mengapa dalam hatiku berkata, "Tuan Haji Muhamad!Aku rindu!Alangkah bagusnya jika Tuan Haji di sini kerana teguran Tuan Haji sentisa lembut buat kami"

   Tuan haji Mohamad bin Yusof, mantan pengetua kami

1 comments:

H.A said...

sudah follow blog ni...sabar ye ...setiap ape yg berlaku ade hikmahnye :)

Post a Comment